آموزشپایان نامه

گام به گام پایان نامه نویسی

 

 

 

 


اصول پایان نامه نویسی


 

شما در این مطلب با نحوه مرحله به مرحله نوشتن پایان نامه و اشتباهات رایج تو این زمینه آشنا می شوید .

 

پایان نامه نویسی

 

تردیدی نیست که علم و تحقیق در رقم زدن سرنوشت ملت ها و جوامع نقشی موثر دارد . اصلی ترین کانونی که می تواند در انعکاس مسئولیت دینی و ملی ایفای نقش کند دانشگاه است .

هر ساله به تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اضافه می شود .

پایان نامه
پایان نامه

 

مراحل نگارش پایان نامه

 

گام اول : انتخاب موضوع

اولین قدم برای نگارش پایان نامه ، انتخاب موضوع می باشد. یک دانشجوی  برای انتخاب موضوع باید زیرکانه عمل نماید و نهایت دقت را داشته باشد.نکته بسیار مهمی که دانشجویان در هنگام انتخاب موضوع باید توجه داشته باشند این است که موضوع انتخاب شده باید جدید باشد یعنی در گذشته تحقیقی با این عنوان صورت نگرفته باشد.  از آن جا که زمان زیادی را صرف تحقیق و نگارش پایان نامه خود خواهید کرد، بنابراین می بایست موضوعی را انتخاب کنید که تا پایان کار با علاقه و اشتیاق صرف آماده کردن پایان نامه ی خود نمایید.

 

گام دوم : انتخاب استاد راهنما و مشاور

 

بعد از انتخاب موضوع ، یکی از استادان خود را که در این زمینه تخصص دارد ، به عنوان استاد راهنما انتخاب کرده و پروپزال خود را ارائه نمایید.

 

گام سوم : ارائه پروپزال

 

فرم پیشنهاد پایان نامرو پروپوزال می گویند. یه پروپوزال شامل بخش هایی مثل بیان مسئله – روش کار- سوابق و پیشینه تحقیق و … است که باید به تایید استاد راهنما و مشاور برسه . پروپوزال یک پیش نویس پزوهشی که دانشجو برای نگارش پایان نامه و گرفتن مدرک به اون نیاز داره . برای دریافت فرم پروپزال و تکمیل آن باید به سایت دانشگاه خود مراجعه نموده و آن را دانلود نمایید. بعد از نگارش فرم پیشنهاد پایان نامه (پروپزال) و ارائه آن به استاد راهنما ، بعد از تصویب نهایی آن می توان کار نگارش پایان نامه را آغاز نمود.

 

گام چهارم : نگارش پایان نامه

 

بعد از این که پروپوزال دانشجو تصویب شد ما می تونیم بر اساس اصول و قواعد نگارش پایان نامه باید اونو تالیف کنیم .بهتره که بعد از نوشتن هر بخش از پایان نامه برای بررسی و تایید به استاد راهنما ارائه بدیم و بعد از تموم شدن تموم بخش هاش یه نسخه چاپی با فرمت و چهارچوب مشخص به استاد راهنما ارائه بدیم زیرا که الزامی که تا با بررسی نهایی نقص های احتمالی رو مشخص کنه تا تو جلسه دفاع پایان نامه پیش نیاید.

پایان نامه های کارشناسی ارشد معمولا بر اساس یک قالب کلی نگارش می شوند. به طور معمول یک پایان نامه اجزا زیر را در بر می گیرد:

  • صفحه عنوان (Title page)
  • صفحه تقدیم (Dedicated page)
  • صفحه سپاسگزاری (Acknowledgment)
  • چکیده پژوهش (Abstract)
  • فهرست نوشتار (Contents)
  • کلیات پژوهش (Introduction)
  • پیشینه تحقیق (Literature Review)
  • روش شناسی تحقیق (Methodology)
  • تجزیه و تحلیل داده ها (Data Analysis)
  • نتیجه گیری (Conclusions)

 

گام پنجم: اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه

 

حالا بعد از تکمیل شدن پایان نامه نوبت به این رسیده که آمادگی خودمون برا دفاع از اون رو اعلام کنیم .در واقع ما تو این جلسه باید از چیزهایی که تو روند تحقیق و پژوهش یادگرفتیم اثباتش کنیم چون که اعضای گروه یه سری سوال از شما می پرسند و که ما باید جواب های قانع کننده داشته باشیم و ارائه بدیم.

از اونجایی که نمره زیادی از پایان نامه به جلسه دفاع بستگی داره پس ما باید همه تلاش خودمونو بکنیم تا با رعایت اصول این جلسه رو به خوبی پشت سر بذاریم .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا