مقاله

Skin Cancer

Skin Cancer

 

پوست چیست ؟

 

پوست (به انگلیسی: Skin) بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش‌های دیگر این دستگاه مو، ناخن و غشاء مخاطی هستند.

 

پوست متشکّل از سه لایهٔ اصلی است

 

  • روپوست (اپیدرم) که لایهٔ نازک‌تر خارجی است.
  • درم که لایه ضخیم‌تر داخلی است.
  • هیپودرم که پوست را به بافت‌های ماهیچه‌ای متصل می‌کند

پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع (۲٫۵ یارد مربع)، یکی از بزرگ‌ترین اعضا بدن است. پوست یک سد محافظتی بین محیط جهان اطراف با عضلات، اعضای درونی و رگهای خونی و اعصاب بدن تشکیل می‌دهد.

مو و ناخنها از پوست منشأ گرفته و یک حفاظت اضافی ایجاد می‌کنند. ظاهر پوست به‌طور گسترده‌ای تغییر می‌کند؛ که این تغییر نه تنها به دلیل عواملی همچون افزایش سن بوده، بلکه، نمایش دهنده نوسانات هیجانی و سلامت عمومی، نیز است.

 

سرطان پوست

 

Skin Cancer
Skin Cancer

سرطان پوست (به انگلیسی: Skin cancer) سرطانی است که از پوست ناشی می‌شود. این دسته سرطان‌ها به دلیل رشد غیرعادی سلول‌ها که توانایی حمله یا انتشار به دیگر قسمت‌های بدن را دارند، به‌وجود می‌آیند. سه نوع عمده وجود دارد: سرطان سلول پایه‌ای (BCC)، کارسینوم سلول-سنگفرشی (SCC) و ملانوما.

دو مورد اول به همراه تعدادی از سرطانهای پوستی که زیاد شایع نیستند تحت عنوان سرطان پوستی غیر ملانومی شناخته می‌شوند.

سرطان پوست بیشترین بدخیمی ها را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. آنها در درجه اول به بدخیمی های پوستی ملانوم و غیر ملانوم تقسیم می شوند. سرطان پوست غیر ملانوم شامل کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی است.

پوست روشن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش B مزمن مهمترین عوامل خطر است. پیشگیری اولیه با اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب و تخت های برنزه به دست می آید.

بیش از ۲ میلیون مورد سرطان پوست در ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ تشخیص داده شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا