استانداردگزارش

استاندارد‌های IFRS یا گزارشگری مالی بین‌المللی

استاندارد‌های IFRS یا همان استاندارد‌های بین‌المللی حسابداری از اصطلاحات پر کاربرد در این زمینه است که در تمامی کشور‌ها از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آبان سال ۱۳۹۵ بود که بر طبق ابلاغیه سازمان بورس تمامی موسسات مالی اعتباری و بانک و همه شرکت‌های بیمه باید این استاندارد را مورد استفاده قرار دهند.

در واقع این شرکت‌ها بر طبق ابلاغیه سازمان بورس، ملزم به استفاده از Standard IFRS و استاندارد حسابداری ایران شدند. علاوه بر بانک و موسسات مالی و بیمه، همه شرکت‌ها که سرمایه آن‌ها بالا ۱۰ هزار میلیارد ریال بود؛ ملزم به استفاده از استاندارد‌های IFRS شدند و بر طبق ابلاغیه چاره‌ای جز رعایت آن دستورالعمل نداشتند.

هدف استاندارد‌های بین‌المللی حسابداری

بر طبق استاندارد بین‌المللی، تمامی شرکت‌ها از حساب‌های مالی خود گزارش تهیه می‌کنند و تمامی اطلاعات و وقایع مالی خود رامشخص می‌کنند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد شفافیت در بازار مالی نقش دارند و این امر سبب اعتماد‌سازی، رشد و ثبات مالی در اقتصاد جهانی می‌شود.

استاندارد‌های IFRS چیست؟

این استاندارد یک زبان مشترک حسابداری در تمام جهان است که صورت‌های مالی شرکت را در تمام جهان قابل خواندن کرده و در نتیجه ایجاد اعتماد می‌کند. استاندارد‌های IFRS به سازمان می‌گوید که چه مطالبی را در گزارش مالی خود قید کنند و دستور العمل‌های آن، در تمام کشور‌هایی که از آن تبعیت می‌کنند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی تاریخچه استاندارد‌های IFRS

در سال ۱۹۷۳ با عضویت ۱۰ کشور در کمیته استاندارد بین‌المللی حسابداری، این کمیته شکل گرفت، سال ۲۰۰۱ نام کمیته به بنیاد استاندارد بین‌المللی حسابداری تغیر پیدا کرد و یک سال بعد اتحادیه اروپا، عضویت در این بنیاد را پذیرفت که نهایتا در ۲۰۰۵ تقریبا بیش‌تر کشور‌ها عضو این کمیته شدند.

استاندارد IFRS و کشور‌های عضو

کشور‌هایی که تجارت بین‌المللی بیش‌تری با دنیا دارند، عضو این بنیاد هستند. اروپا و بسیاری از کشور‌های آمریکای جنوبی و آسیا نیز عضو هستند. آمریکا عضویت در این بنیاد را قبول نکرده و خود برای گزارش مالی اصولی دارد.

استاندارد‌های IFRS یا گزارشگری مالی بین المللی

این استاندارد‌های بین‌المللی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریبا ۳۰ بانک، ۳۰ شرکت عضو سازمان بورس و ۲۰ شرکت بیمه در صورت‌های مالی خود از این استاندارد‌های IFRS استفاده می‌کنند.

مشکلات انجام استاندارد‌های بین‌المللی در کشور‌های متفاوت

برای پیاده‌سازی استاندارد‌های حسابداری بین‌المللی در همه کشور‌ها، با دو مشکل بزرگ فرهنگ و تجربه برخورد می‌کنیم. در واقع این دو سد بزرگ، تفسیری که از استاندارد‌ها دارند، کاربرد آن استاندارد‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند که سبب می‌شود در زمان اجرا میان کشور‌های مختلف برای ارائه گزارش‌های مالی، با نا هماهنگی مواجه شویم.

پیشنهاد می‌کنیم برای ورود شرکت یا سازمان خود به سطح بین المللی با مراجعه به بخش درخواست منبع در فایلسو و اعلام نام استاندارد به طور کامل، سفارش خود را ثبت نمایید تا این استاندارد‌های IFRS را به زبان اصلی دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا