مقاله

اهمیت پری‌ بیوتیک‌ ها

پری‌ بیوتیک‌ ها ، درست مانند پروبیوتیک ها،  بخش مهمی از سلامت روده شما هستند.پوشش روده با ارگانیسم ها و باکتری های میکروسکوپی پوشیده شده است که یک میکرواکوسیستم به نام میکروبیوم ایجاد می کنند. این باکتری ها به هضم غذا و دریافت مواد مغذی کمک می کنند. آنها به حفظ سلامت کلی بدن شما کمک می کنند و حتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی را کاهش می دهند. یک میکروبیوم نامتعادل یا ناسالم ممکن است احتمال ابتلا به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا سندرم روده تحریک پذیر را افزایش دهد. حفظ این تعادل به هر دو پروبیوتیک و پری بیوتیک نیاز دارد.اما دقیقاً پری بیوتیک ها چیست؟ چگونه کار می کنند و چگونه می توانند برای شما مفید باشند؟ در این بلاگ از فایسلو به بررسی دقیق این پری‌ بیوتیک‌ ها می پردازیم.

پری‌ بیوتیک‌ چیست؟

پری بیوتیک ها نوعی فیبر گیاهی تخصصی هستند که میکروب های روده شما را تغذیه کرده و رشد باکتری های سالم را تحریک می کنند. آنها در میوه ها و سبزیجات حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند فیبر و نشاسته یافت می شوند. این کربوهیدرات‌ها نمی‌توانند توسط بدن شما هضم شوند، بنابراین سیستم گوارشی را دور می‌زنند و به روده بزرگ می‌روند، جایی که میکروارگانیسم‌های روده شما پری‌ بیوتیک‌ ها را متابولیزه و تخمیر می‌کنند. هنگامی که پری بیوتیک ها تجزیه می شوند، اسیدهای چرب مختلف با زنجیره کوتاه ایجاد می کنند. این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه با کمک به تامین انرژی برای سلول های روده بزرگ، تولید مخاط لازم و کمک به کاهش التهاب و تقویت ایمنی، متابولیک و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد. به طور خلاصه، پری بیوتیک ها را به عنوان کودی برای کمک به رشد باکتری های خوب در نظر بگیرید.

تفاوت بین پری‌ بیوتیک‌ ها و پروبیوتیک ها

هم پری بیوتیک ها و هم پروبیوتیک ها از باکتری ها و ارگانیسم های سالم در روده برای کمک به هضم غذا حمایت می کنند، اما به روش های مختلف کمک می کنند. پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند – معمولاً گونه های خاصی از باکتری ها و مخمرها – که در غذاهای خاصی یافت می شوند و در واقع به تعداد میکروب هایی که قبلاً در روده شما زندگی می کنند اضافه می کنند. پری بیوتیک ها موجودات زنده نیستند. آنها به طور طبیعی اجزای غذایی هستند. پری بیوتیک ها به عنوان منبع غذایی برای رشد پروبیوتیک ها عمل می کنند. بنابراین پروبیوتیک ها در واقع به پری بیوتیک نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر برای بهبود و حفظ سلامت روده شما کار کنند.

فواید پری بیوتیک ها

فواید پری بیوتیک ها دامنه وسیعی دارد و فراتر از هضم غذا تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده است که پری بیوتیک ها ممکن است:

  • بهبود هضم و متابولیسم
  • به تنظیم حرکات روده کمک کنید
  • بهبود جذب کلسیم و افزایش تراکم استخوان
  • تنظیم قند خون و مقاومت به انسولین
  • تحریک تولید هورمون هایی که به سرکوب اشتها کمک می کنند
  • کاهش التهاب در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • به تعادل و حفظ سطح هورمون کمک کنید
  • خطر ابتلا به آلرژی را کاهش دهید
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهید
  • تنظیم خلق و خو و کاهش سطح هورمون استرس
  • سطح کلسترول پایین
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

برخی از غذاهای پربیوتیک خوب کدامند؟

پری بیوتیک ها انواع فیبرهایی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها و حبوبات یافت می شوند. اگر رژیم غذایی شما سرشار از غذاهای پربیوتیک باشد، احتمالاً نیازی به مصرف هیچ نوع مکمل پری بیوتیکی نخواهید داشت. غذاهایی که منابع خوبی از پری بیوتیک ها هستند عبارتند از:

حبوبات، لوبیا و نخود
جو دوسر
موز
توت ها
کنگر اورشلیم
مارچوبه
سبزی قاصدک
سیر
تره فرنگی
پیازها
ریشه کاسنی
جو
سیب
ریشه Konjac
کاکائو
ریشه بیدمشک
دانه کتان
جیکاما
سبوس گندم
جلبک دریایی

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی از غذاهای پری بیوتیک و پروبیوتیک بخورید، زیرا با هم به بهترین نحو به تعادل باکتری های خوب و بد روده کمک می کنند.

پری بیوتیک ها با فواید مختلف، نقش مهمی در حفظ سلامت روده ایفا می کنند که پس از آن سلامت کلی شما را بهبود می بخشد. و با گزینه های بسیار زیادی از غذاهای غنی از پری بیوتیک، می توانید منابعی را پیدا کنید که برای شما و هضم غذا مفید است. روده شما – و تمام بدن شما – از شما تشکر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا