مقاله

تاثیر حس بویایی مار در خودشناسی

چگونه یک مار از حس بویایی خود استفاده می کند؟

حس بویایی مار یکی از قوی ترین حواس در آن ها است که در شکار به این حیوان کمک میکند. وقتی درباره خودشناسی در حیوانات صحبت میشود ، بسیاری به شامپانزه ها، کلاغ ها و فیل ها فکر خواهند کرد.برای اولین بار، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد مارهای بنددار ( مار بندجورابی ) می‌توانند خود را از دیگران متمایز کنند، نه از بینایی، بلکه به کمک حس بویایی مار .شما میتوانید برای دسترسی به جدیدترین مقاله در هر حوزه ای در منابع علمی معتبر مانند پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، Sprnger، IEEE Xplore، Elsevier و Scopus و … درخواست تهیه و دانلود مقاله ISI خارجی را در سایت فایلسو ثبت نمایید.

حس بویایی مار

به گفته محققانی که برای ارزیابی رفتار مارها از بوهای مختلف استفاده می کنند،مار ها و رفتار اجتماعی آن ها مورد مطالعه قرار نگرفته اند.در این مقاله به بررسی خودشناسی مار ها به کمک حس بویایی مار میپردازیم. این نوشته از مجله خبری The New York Times تهیه شده است.

خودشناسی در حیوانات با آزمایش آینه

دکتر میلر ، روانشناس تطبیقی ​​در دانشگاه ویلفرد لویر در انتاریو گفت: یکی از نشانه‌های سنتی شناخت حیوانات عموماً آزمایش آینه است، یا اینکه آیا حیوان می‌تواند یاد بگیرد که خود را در یک سطح بازتابنده تشخیص دهد، ویژگی که گمان می‌رود نماینده‌ای برای هوش پیچیده‌تر باشد. این آزمایش که توسط محققان نخستی‌سانان در دهه ۱۹۷۰ انجام شد، معمولاً شامل علامت‌گذاری یک حیوان با رنگ در جایی است که فقط در آینه قابل مشاهده است و منتظر می‌مانیم تا ببینیم آیا این تغییر را بررسی می‌کند یا خیر.در واقع اگر حیوان قسمت علامت گذاری شده را دست بزند یعنی توانایی خوشناسی را دارد.

آزمایش‌های مشابهی از آن زمان بر روی طیف وسیعی از گونه‌ها انجام شده است: فیل‌ها (مورد قبولی)، پانداها (شکست خورده)، خروس‌ها (رد شده) و حتی ماهی‌ها (موفق شد).

آزمایش آینه ای برای حیواناتی است که در درجه اول بصری هستند. دکتر میلر گفت که بسیاری از گونه ها – مانند مارها – عمدتاً به حس بویایی خود متکی هستند. در سال ۲۰۱۷، محققان یک نسخه بویایی از این آزمایش را برای سگ ها ابداع کردند. (موفق شدند.)

خودشناسی با حس بویایی مار در آزمایش آینه

در این مطالعه جدید دو گونه مختلف از مارها مورد آزمایش قرار گرفتند. در یک گونه: مار بندجورابی شرق آمریکای شمالی، شکارچیان حشرات و ماهی ها با زندگی اجتماعی به طرز شگفت انگیزی پیچیده. و دیگری، مار پایتونان توپی آفریقایی، یک مار عمدتا منفرد و کم تحرک که به جوندگان حمله می کند.

مار ها نیز مانند انسان دارای روغن هایی در پوست خود هستند که رد بویی از خود به جای می گذارند. این تیم برای جمع‌آوری نمونه‌های عطر، پدهای پاک‌کننده آرایش را در امتداد سطح زیرین هر دو مار مالیدند که برخی از آن‌ها را با روغن زیتون ترکیب کردند. آنها پدها را در دو سر جعبه‌های باریک و دراز قرار دادند و به مارها چندین انتخاب دادند: بین بوی خودش و روغن زیتون، بوی خود اصلاح شده (تغییریافته) با روغن زیتون؛ و بوهای تغییر یافته یا تغییر نیافته مارهای دیگر از همان گونه.

حال با حس بویایی مار باید بین بو خود و سایر مار ها تمایز قائل شود.

حس بویایی مار و خودشناسی مار

این تیم علاقه مارها را با اندازه‌گیری مدت زمانی که زبانشان را برای چشیدن هوا تکان می‌دهند اندازه‌گیری کردند. این کار نشان‌دهنده علاقه پایدار در مار است. مار های پایتونان توپی هیچ تمایز آشکاری از خود نشان نمی دادند. اما مارهای بندجورابی بوی دستکاری شده خود جمع شدند و تغییرات روی بوی مارهای دیگر را نادیده گرفتند.

دکتر میلر گفت: «در اصل، به نظر می رسد که اگر دیگران بوی عجیبی می دهند، اهمیتی نمی دهند. “اگر آنها بوی عجیب و غریب دارند ، این چیزی است که آنها باید بررسی کنند.”

البته گفتن این که آیا ناکامی پایتونان توپی در موفقیت در آزمون خودشناسی مار به دلیل عدم توانایی یا عدم علاقه است، دشوار است. ادامه تحقیقات در آزمایشگاه او نشان می‌دهد که مار پایتونان توپی، در عین حال که منزوی‌تر هستند، از نظر اجتماعی پیچیده هستند.

چاپ بهترین کتاب های دامپزشکی به زبان اصلی

برای خرید کتاب های دامپزشکی به زبان انگلیسی شما می توانید بعد از انتخاب کتاب مدنظر، سفارش چاپ دیجیتال کتاب را داخل سایت ثبت کنید تا در کمتر از ۲ روز کاری  چاپ pdf کتاب شما تهیه و چاپ شود! چاپ کتاب در سایت فایلسو با نهایت دقت انجام می شود و کتابی که به دست شما میرسید تفاوتی با نسخه اصلی ندارد و حتی در برخی موارد بهتر از نسخه اورجینال چاپ می شود.

مارهای بند جورابی شرقی

تحقیقات اخیر نشان داده است که مارهای شرقی بند جورابی به طرز قابل توجهی اجتماعی هستند و در گروه‌های بزرگ جمع می‌شوند تا در زمستان به خواب زمستانی بپردازند.آنها به عنوان گونه‌ای اجتماعی‌تر، ممکن است بیشتر با نیاز به تمایز خود از دیگران هماهنگ باشند. دکتر میلر گفت، یکی از توضیحات احتمالی در مورد چگونگی کارکرد خودشناسی، توانایی تشخیص تفاوت بین خود و «نه خود» یا دیگری است. “پس آن را به رفتارهای اجتماعی مرتبط می کند.”

طبق تحقیق انجام شده مار بند جورابی شرقی توانست با حس بویایی مار بین بو خود و سایر مار ها تمایز قائل شود.

رولون کلارک، زیست شناس دانشگاه ایالتی سن دیگو که در مورد رفتار اجتماعی و خودشناسی مارها تحقیق کرده و در این مطالعه شرکت نداشته است، می گوید: «از بسیاری جهات، من فکر می کنم الگوی آزمایشی آنها قدرتمندتر از آزمایش های آینه ای است. یک سطح آینه ای با بازتاب زیاد، آنالوگ های زیست محیطی زیادی ندارد. اما مواجهه و درک اهمیت نشانه های شیمیایی به جا مانده از خود و همنوعانتان احتمالاً جنبه عمیقاً مهمی از تاریخ طبیعی این حیوانات است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا