مقاله

چرا زبان آلمانی سخت است؟

مقدمات زبان آلمانی

همه ی ما میدانیم که اگر بخواهیم یک زبان به عنوان زبان غیر مادری یاد بگیریم معمولا اولین گزینه به سراغ زبان انگلیسی می رویم. در گام های بعد زبان های فرانسوی و آلمانی عمومیت دارند اما زبان آلمانی برای افراد محصل در رشته های مهندسی عمومیت و جایگاه خاصی دارد. هر چند اگر با این زبان هنوز آشنایی ندارید اما خیلی ها از سختی های آن با خبر بوده و از آن مطلع هستید.

آلمانی

توضیحات لازم

در این مقاله به صورت خلاصه به شما توضیح میدهم که چرا زبان آلمانی سخت است و اصولا سختی زبان آلمانی در کجای آن متمرکز است؟ هر زبانی دارای انواع لغات و گرامر های مختلف است و گرامر زبان آلمانی هم دارای نکات قابل توجهی است که قبل از یاد گیری بهتر است از آنها مطلع باشید.

برای شروع زبان آلمانی یا کلا زبان های غربی بهتر است به زبان انگلیسی ابتدا تسلط داشته باشید. زمانیکه یک زبان را یاد گرفته باشید زبان های دیگر را راحت تر می آموزید چون با قواعد و نکات و راه های زبان یاد گرفتن آشنایی دارید. یاد گیری هر زبان شامل چند بخش می شود ، گرامر ، لغات ، شنیداری ، املا و صحبت و تلفظ جملات آن. در ادامه به شما توضیح میدهم که در کجای زبان آلمانی دشواری وجود دارد و در کجا متعادل تر است؟

راه حل سختی یاد گیری آلمانی

اول از همه باید بدانید که در صورتی که به زبان انگلیسی مسلط باشید یاد گرفتن لغات زبان آلمانی و معانی آن برای شما بسیار ساده و راحت تر خواهد شد ، چون بالغ بر 80 در صد کلمات آلمانی همان کلمات بریتانیایی با کمی تغییر شکل هستند . در زیر چند نمونه از کلمات آلمانی مشابه را برای شما لیست می کنم :

  • Come = Komen
  • Drink = Trink
  • Water = Wasser
  • Daughter = Tokhter
  • Good Night = Guten Nicht

همانطور که در بالا مشاهده کردید اکثر کلمات آلمانی به این صورت هستند پس در صورت تسلط به انگلیسی با کلمات آن مشکلی نخواهید داشت.

اصلی ترین بخش و هسته ی زبان آلمانی گرامر آن هست و مرکز سختی گرامر زبان آلمانی مربوط به آرتیکل ها یا حروف اسامی می شود. ما در زبان فارسی و انگلیسی هم حروف آرتیکل داریم ولی در زبان آلمانی تعداد آنها با توجه به جنس و مفرد یا جمع بودنشان متعدد است. در ادامه برای شما مثالی میزنم تا به وضوح برای شما این قضیه روشن شود.

اسامی شامل اسم ، مفعول و . . . به صورت عمومی در انواع زبان ها هستند ، در زبان فارسی می گوییم در را باز کن . در اینجا فاعل تو هست ، در را می شود مفعول که را حرف آرتیکل فارسی می باشد و باز کن فعل بوده است.

مثال :

در انگلیسی می گوییم Open The Door ، که حرف The در اینجا حرف آرتیکل انگلیسی بوده که برای اسامی شناخته شده می آید و اگر اسامی ناشناخته باشد تنها به جای The از کلمه a استفاده می کنیم.

این قضیه ها که به آن حروف آرتیکل میگوییم در زبان آلمانی بسیار پیچیده تر هستند ، و همانطور که گفتم بسته به جنس اسامی و مفرد یا جمع بودنشان از حروف آرتیکل مختلفی استفاده می شود.

در زبان آلمانی در صورتی که اسم شناخته شده باشد یعنی همان کلمه The در انگلیسی ، حدود 9 حرف جای میگیرد. اگر مذکر و فاعل باشد یک حرف ، اگر مونث و فاعل باشد یک حرف ، اگر خنثی و مفعول غیر مستقیم باشد هم یک حرف و به همین ترتیب . . . .

مقایسه با انگلیسی

اگر هم ناشناخته باشد به جای حرف a در انگلیسی 9 حرف دیگر به جای هر کدام از مراتب قرار می گیرد ، توجه داشته باشید که تنها حفظ این حروف آرتیکل کافی نیست بلکه تشخیص اینکه این اسم در جمله فاعل یا مفعول یا مفعول غیر مستقیم است و اینکه علاوه بر این ها اسم مذکر یا مونث یا خنتی می باشد هم کاره زمان بر و طاقت فرسایی است.

در زبان عربی به افراد مذکر جنس مذکر ، به مونث جنس مونث و به اشیا هم خنثی تلقی می شود ، اما در آلمانی هیچ قاعده ای وجود ندارد و همه ی اسامی از جمله اشیا ، اسم کشور ها و . . . بدون هیچ قاعده ای می تواند هر جنسی داشته باشد و تنها راه یاد گرفتن آنها حفظ کردن آنهاست.

نکته ی دیگر این هست که زمانی که در انگلیسی شما کلمه ای را جمع می بندید تنها حرف S را به آن اضافه می کنید اما در آلمانی هر اسم شکل جمع متفاوتی دارد و از هیچ قاعده ای پیروی نمی کنند و شما علاوه بر جنس اسم باید شکل جمع هر کلمه را نیز حفظ کنید.

این ها تازه بخشی از دشواری های زبان آلمانی می باشد و دقت کنید که ( اگر اشتباه نکنم ) 6 زمان در گرامر آلمانی موجود است ، دو زمان گذشته ، دو حال و دو آینده که صرف افعال و بقیه موارد در این ها متفاوت است.

در انتها زبان آلمانی زبانی بسیار ضروری برای محصلین و کارکنان حوزه های مهندسی می باشد اما توصیه من به شما این است که پس از یاد گیری کامل زبان انگلیسی به سمت این زبان رفته و همینطور به صورت کاملا جدی و عمیق در کلاس های آموزشگاهی معتبر سطح شهر خودتان شرکت کنید و به یاد گیری این زبان بپردازید.

همچنین در صورت نیاز به هر گونه کتب آلمانی با زبان اصلی می توانید از طریق وب سایت ما درخواست داده تا آن را به بهترین شکل ممکن برای شما فراهم کنیم. در صورت وجود هر سوال می توانید از طریق صفحه سوالات اقدام به پرسش خود نمایید.

موفق باشید . علیرضا زحمتی بیدل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا