پزشکیدسته‌بندی نشدهمقاله

همه چیز درباره آلرژی فصلی و روش های درمان آن

راهنما جامع حساسیت فصلی

آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی به معنای آلرژی است که توسط عوامل حساسیت زا در فضای باز مانند چمن، علف های هرز و گرده درختان ایجاد می شود. با  فرا رسیدن بهار ، از هر چهار بزرگسال یکی از آنها از آلرژی بهاری رنج می برند. در این مقاله به بررسی حساسیت فصلی می پردازیم.شما میتوانید برای دسترسی به جدیدترین مقالات پزشکی در منابع علمی معتبر مانند پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، Springer، IEEE Xplore، Elsevier و Scopus و … درخواست تهیه و دانلود مقاله ISI خارجی را در سایت فایلسو ثبت نمایید.

آلرژی فصلی

حساسیت یا آلرژی فصلی چیست؟

تحقیقات نشان داده است که شروع بهار با شیوع بیشتر رینیت آلرژیک، که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می شود، مرتبط است.زمانی که افراد به دلیل علائم آلرژی فصلی کنترل نشده بیمار یا در بیمارستان بستری می شوند،به این دلیل است که آنها انتظار آن را نداشتند و دارو در دست نداشتند. علت آلرژی دماهای بالاتر، غلظت‌های بالاتر دی اکسید کربن و افزایش بارندگی است. همگی می‌توانند به بیشتر شدن گیاهان و تولید گرده بیشتر در دوره‌های زمانی طولانی‌تر کمک کنند.۴۰ سال پیش، فصل های آلرژی به حدود هشت هفته محدود می شد.اکنون، این فصل‌ها به یک فصل طولانی تبدیل شده است.

تفاوت آلرژی یا حساسیت فصلی با سرماخوردگی

بسیاری از افراد مبتلا به احتقان بینی یا آبریزش بینی ممکن است تصور کنند که سرما خورده اند. اگرچه علائم حساسیت فصلی و سرماخوردگی می توانند مشابه باشند، اما حساسیت فصلی اغلب باعث خارش چشم، بینی، گلو، دهان یا گوش می شود.با آلرژی، سیستم ایمنی یک محرک، مانند گرده، را با یک ماده مضر اشتباه می گیرد.وقتی مکرراً در معرض آن محرک قرار می گیرند، سلول های ایمنی مواد شیمیایی از جمله هیستامین را آزاد می کنند که باعث خارش و التهاب می شود.بیماران همچنین اغلب احتقان و قطرات بعد از بینی یا ترشح مخاط از پشت گلو را تجربه می کنند. برخی افراد ممکن است دچار سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس شوند.

در مقابل، با یک عفونت ویروسی، ممکن است خستگی عضلانی، درد مفاصل یا تب داشته باشید.اگر علائم شما هر سال در یک فصل خاص شعله ور شود و بیش از یک یا دو هفته طول بکشد، احتمال زیادی وجود دارد که ناشی از آلرژی فصلی باشد.

پیشگیری و درمان حساسیت یا آلرژی فصلی

در ادامه راهکار برای درمان و پیشگیری از آلرژی و حساسیت فصلی را ارائه میدهیم.اولین قدم کاهش قرار گرفتن در معرض است. پنجره های خود را بسته نگه دارید تا از ورود آلرژن‌ها به داخل خانه جلوگیری کنید.وقتی به خانه می‌روید لباس‌هایی را که بیرون از خانه پوشیده‌اید در بیاورید و بیرون از اتاق خوابتان نگه دارید. سپس دوش بگیرید تا گرده ها از روی پوستتان بشویید.پزشکان برای شستشوی گرده ها از بینی شما یک شستشوی بینی با نمک را توصیه می کنند.

درمان آلرژی یا حساسیت با دارو

داروهای بدون نسخه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: آنتی هیستامین ها و استروئیدها. آنتی هیستامین ها به صورت اسپری بینی، قطره های چشمی و قرص های خوراکی از جمله لوراتادین (کلاریتین)، ستیریزین (زیرتک)، لووستریزین (Xyzal) و فکسوفنادین (Allegra) در دسترس هستند.استروئیدها به صورت اسپری بینی شامل فلوتیکازون (فلوناز)، بودزونید (بناکورت)، تریامسینولون (ناساکورت) و مومتازون (ناسونکس) عرضه می شوند.

اگر علائم حساسیت فصلی ادامه پیدا کرد،پزشکان اسپری های بینی را توصیه می کنند.برخلاف آنتی هیستامین ها، که باید فقط در صورت نیاز استفاده شوند، این استروئیدها اگر یک یا دو هفته قبل از شروع علائم آلرژی فصلی شروع به استفاده از آنها کنید، بهترین عملکرد را دارند.پزشکان نسبت به استفاده از محصولات حاوی سودوافدرین مانند سودافد برای بیش از یک یا دو روز هشدار می دهند زیرا می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند.در سال ۲۰۲۰، گروه کاری متشکل از پزشکان که دستورالعمل‌هایی را برای درمان آلرژی‌ فصلی صادر می‌کنند که در مقابل استفاده از بنادریل برای درمان رینیت آلرژیک توصیه شده است. پزشکان گفتند که می تواند اثرات آرام بخش داشته باشد و باعث سردرگمی شود.

دانلود جدیدترین مقالات پزشکی

برای تهیه و دانلود مقالات ISI پزشکی ، به سایت فایلسو مراجعه کنید. فایلسو به شما امکان می‌دهد به سرعت و سهولت به آخرین تحقیقات، مقالات، و اخبار مربوط به پزشکی دسترسی پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا