پزشکیمنابع لاتین

اثرات پرتو درمانی در تغییر خواص پروتز های سلیکونی

پروتز های سلیکونی به دلایل زیبایی پزشکی و بازسازی در داخل بدن انسان کاشته می شوند. اما وجود پروتزهای سیلیکونی در اطراف تومور های سرطانی ممکن است باعث ایجاد خطر تشعشع اثرات پرتو درمانی در اطراف و نواحی پروتز شود.

پروتز های سلیکونی چیست

پروتز های سیلیکونی بیشتر به صورت ایمپلنت ژل و بلوک های سیلیکونی جامد تولید می شوند تا برای اهداف مختلف در قسمت های مختلف بدن استفاده شوند. رایج‌ترین آنها ایمپلنت‌های ژل سیلیکونی هستند که برای بزرگ کردن سینه و بلوک‌های سیلیکونی نرم برای جایگزینی و بازسازی بافت استفاده می‌شوند. بلوک های سیلیکونی جامد بیشتر در کاربردهای جراحی پلاستیک و ترمیمی، جایگزینی بافت استخوان و غضروف، افزایش زیبایی، تغییر شکل پس از ضربه و اصلاح اختلالات رشد مادرزادی استفاده می شود.
173.webp

جنس پروتز های سلیکونی

مواد سیلیکونی برای استفاده در داخل بدن باید دارای خواصی مانند دوام، سبکی و ظاهر طبیعی باشند. برای داشتن خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی ایده آل، این ماده باید با پوست، بافت های مخاطی دهان و بینی سازگار بوده و باعث تحریک واکنش های التهابی یا جسم خارجی نشود و غیر سرطان زا باشد.

اثرات پرتو درمانی روی پروتز های سلیکونی

در کاربردهای رادیوتراپی، دریافت دوز مورد نظر برای تومور و دریافت حداقل دوز برای اندام‌های در معرض خطر بسیار مهم است. هر ماده خارجی در داخل یا اطراف محل پرتو درمانی ممکن است منجر شود تا دوز کم اشعه به تومور سرطانی و دوز زیاد به اندام های اطراف وارد شود که باعث ایجاد خطر برای بدن می شود. بر اساس این فرض، زمانی که بیمار دارای پروتز سیلیکونی در مجاورت تومور، نیاز به دریافت رادیوتراپی داشته باشد، ممکن است توزیع دوز تحت تاثیر قرار گیرد. علاوه بر این که سیلیکون ممکن است بر توزیع دوز تأثیر بگذارد، همچنین تشعشع نیز ساختار سیلیکون را می تواند تغییر دهد.

506.webp

کلام آخر

امروزه عمل های زیبایی و ترمیمی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که علاوه بر زیبایی باعث رفع نقص در بدن نیز می شود و هر روز این علم در حال پیشرفت و گسترش است. متخصصین می توانند برای اطلاع از آخرین تکنولوژی های این علم و آشنایی با معایب و مزایای پروتز های سلیکونی  از سایت فایلسو کتاب ها و منابع لاتین را در حوزه مورد نظر تهیه نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا