دسته‌بندی نشده

سرطان زبان چیست؟ علائم، نشانه ها، درمان و پیشگیری از سرطان زبان

?What is tongue cancer

 

منظور از سرطان زبان چیست؟ آیا راه درمانی برای سرطان زبان وجود دارد؟ روش های پیشگیری از بیماری سرطان زبان کدام اند؟ علائم و نشانه های بیماری سرطان زبان چیست اند؟

اگر به دنبال پاسخ مناسبی برای این گونه سوالات هستید، بهتر است که این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید چرا که قصد داریم همه موضوعات مهم و حیاتی در مورد بیماری سرطان زبان را توضیح دهیم.

همانطور که میدانید، سرطان زبان یکی از سرطان های مربوط به دهان است که سلول های پوششی زبان را مبتلا می کند. از نشانه های شایع این سرطان احساس درد ممتد در زبان، لکه های سفید روی زبان، بلع دردناک، درد گردن و گلو و….می باشد.

سرطان زبان یکی از سرطان های مربوط به دهان است که سلول های پوششی زبان را مبتلا می کند. از نشانه های شایع این سرطان احساس درد ممتد در زبان، لکه های سفید روی زبان، بلع دردناک، درد گردن و گلو و….می باشد.

سرطان زبان، یک نوع از سرطان دهان محسوب می شود و به طور معمول قسمت پوششی زبان را درگیر می سازد.  این بیماری اغلب با ظهور ضایعات و تومور های کوچک در سطح زبان آغاز شده و به تدریج گسترش می یابد. از مهم ترین نشانه های سرطان زبان می توان به دردناک بودن زبان اشاره نمود به طوری که این درد التیام نمی یابد و تقریبا تمام روز بیمار می تواند آن را احساس کند.

نشانه های سرطان زبان

سرطان زبان معمولا قسمت جلو و پشت زبان را درگیر می کند. در واقع سرطان زبان و دهان را می توان جزو شایع ترین و رایج ترین انواع سرطان برشمرد که اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز شود، بیمار شانس زیادی دارد که به طور کامل بهبود یابد. در ادامه می خواهیم در مورد سرطان زبان، راه های پیشگیری و نشانه های آن مطالبی را برای شما بیان کنیم.

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند:

  • نشانه های سرطان زبان
  • مراحل سرطان زبان
  • علل ابتلا به سرطان زبان
  • نحوه تشخیص سرطان زبان
  • آیا سرطان زبان قابل درمان است؟
  • نحوه درمان سرطان زبان
  • پیشگیری از سرطان زبان

 

نشانه های سرطان زبان

سرطان زبان علائم مختلفی دارد که از مهم ترین و رایج ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

۱٫ ظهور لکه های سفید یا ترکیبی از سفید و قرمز بر روی سطح زبان و یا دهان

۲٫ ایجاد زخم هایی بر روی زبان که به راحتی بهبود نمی یابند.

۳٫ احساس درد در هنگام بلعیدن غذا

۴٫ گلو درد

۵٫ احساس چیزی در گلو

۶٫ دردناک شدن زبان

۷٫ گرفتگی صدا

۸٫ اختلال در حرکت فک یا زبان

۹٫ احساس درد در قسمت گردن یا گوش

۱۰٫ سست شدن دندان ها

۱۱٫ ایجاد تورم در دهان که با گذشت دو هفته هنوز هم احساس شود

۱۲٫ افزایش ضخامت آستر دهان

برخی از علائم سرطان زبان به راحتی قابل تشخیص نیستند، به همین دلیل بسیاری از افراد در مراحل اولیه گسترش این بیماری شاید نتوانند علائم و نشانه های آن را احساس کنند. افراد در معرض خطر از جمله افراد سیگاری، یا افرادی که در مصرف نوشیدنی های الکی افراط می کنند، باید همیشه و در فواصل زمانی منظم به پزشک مراجعه کرده تا از لحاظ این بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

سرطان کارسینومای سلول پوششی یکی از انواع سرطان زبان به شمار می رود که در واقع می توان آن را از شایع ترین نوع سرطان زبان برشمرد. لازم به ذکر است که شکل ظاهری سلول های پوششی به صورت باریک و مسطح می باشد و می توان آن ها را بر روی سطح زبان،  آستر لوله گوارش و تنفسی، آستر دهان، گلو، حنجره و همچنین تیروئید مشاهده نمود.

 انواع سرطان زبان

باید گفت که سرطان زبان خود به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که البته تنها بافت این نوع سرطان است که میتواند در نوع آن تفاوت ایجاد کند.

پس به صورت کلی، سرطان زبان به انواع زیر تقسیم بندی میشوند:

  • سرطان زبان نافذ
  • سرطان زبان جوانه
  • سرطان زبان ارتشاحی
  • سرطان زبان غانقرایایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا