آموزش

آیا استرس باعث افزایش وزن می شود؟

استرس و افزایش وزن یک رابطه پیچیده دارند. در دنیای پر استرس امروز، بسیاری از افراد نگران تاثیرات منفی استرس بر سلامت جسمی و روحی خود هستند. یکی از سوالات رایج این است که آیا استرس می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟ پاسخ این سوال پیچیده‌تر از یک “بله” یا “خیر” ساده است. در این بلاگ از سایت فایلسو ، به بررسی ارتباط بین استرس و افزایش وزن می‌پردازیم و عوامل مختلفی را که می‌توانند در این رابطه نقش داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.در بلاگی دیگر از سایت ورلدکت به بررسی سوال ” آیا استرس می تواند باعث ریزش مو شود؟ “پرداخته شده است.

چگونه استرس می تواند منجر به افزایش وزن شود

وقتی استرس داریم، بدن ما هورمونی به نام کورتیزول  را بیشتر تولید می کند. کورتیزول تا حدی مسئول واکنش بدن ما به استرس یا خطر است. کورتیزول به کنترل فشار خون و متابولیسم گلوکز کمک می کند و می تواند التهاب را کاهش دهد. برخی از داروها از کورتیزول، معروف به “هیدروکورتیزون” برای کمک به کاهش التهاب به صورت موضعی یا در بدن استفاده می کنند – مانند کرم های بدون نسخه برای کمک به تسکین تورم و خارش ناشی از نیش حشرات. کورتیزول بیش از حد یا خیلی کم می تواند به بروز برخی از بیماری ها کمک کند، از جمله

تغییرات در وزن (هم افزایش یا کاهش)
شرایط پوستی
ضعف عضلانی
اضطراب یا افسردگی
بیماری قلبی

هنگامی که احساس استرس می کنیم ، بدن ما می تواند به سمت ترشح بیش از حد کورتیزول سوق پیدا کند که منجر به افزایش وزن، آکنه، مشکلات خواب، سردرد و مشکلات گوارشی شود. تولید کورتیزول همچنین می تواند بدن شما را تحریک کند تا انسولین اضافی ترشح کند و این دو هورمون با هم می توانند بدن شما را به سمت ذخیره چربی اضافی در اطراف شکم سوق دهند. علاوه بر این، برای بسیاری از افراد، خوردن غذا های آرام بخش (خوراکی هایی که موقع ناراحتی و فشار روانی میخواهیم با خوردنش احساس آرامش پیدا کنیم و در افراد مختلف متفاوته) از راه های واکنش ما به استرس است. مشکل این است که آن غذاها ارزش غذایی کمتری برای بدن ما دارند و کالری بیشتری نسبت به بدن ما دارند.

نحوه مدیریت استرس برای جلوگیری از افزایش وزن

در حالی که هیچ کس نمی تواند به طور کامل از استرس دوری کند، ما می توانیم نحوه واکنش خود را به استرس مدیریت کنیم. بسیاری از ابزارهای موجود برای کمک به کاهش استرس نیز می توانند به کنترل وزن و سلامت جسمانی کمک کنند. به عنوان مثال، یکی از کارهایی که می توانید در زمانی که استرس دارید انجام دهید این است که پیاده روی کنید. لزومی ندارد که یک تمرین طولانی یا شدید باشد – ده دقیقه سریع در اطراف بلوک یا دفتر کار به اندازه کافی خوب است – اما پیاده روی جریان خون ما را بهبود می بخشد و باعث می شود عمیق تر نفس بکشیم. این میزان استرسی را که احساس می‌کنیم کاهش می‌دهد، میزان کورتیزول تولید شده در بدن را در یک زمان معین کاهش می‌دهد و به ما کمک می‌کند به غذاهایی که به افزایش وزن کمک می‌کنند، روی ندهیم.

برخی از ایده های دیگر برای مدیریت استرس در زندگی روزمره ما شامل تمرینات تنفس عمیق، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یا سایر انواع مدیتیشن، پخش موسیقی آرام بخش، مطالعه، انجام یک سرگرمی (مانند باغبانی)، تمرین یوگا، یا با یک دوست قابل اعتماد یا با متخصص سلامت روان در مورد احساسات خود صحبت کنید.

جلوگیری از خوردن زیاد در حالت استرس

البته تشخیص راه‌های مدیریت استرس آسان است، اما تغییر الگوی رفتاری غذا خوردن احساسی اندکی سخت است. یکی از اولین کارهایی که برای تغییر رفتار باید انجام داد، تغییر محیط است. ایجاد یک محیط اداری یا خانه که از اهداف سلامتی شما پشتیبانی می کند می تواند به شما در تغییر رفتار کمک کند.

غذاها و میان وعده های سالم را به راحتی در دسترس قرار دهید. غذاهای کمتر سالم را دور از چشم یا حتی خارج از خانه نگه دارید.

روی گزینه های مغذی تمرکز کنید

وقتی صحبت از رژیم غذایی می شود، تعادل مهم است . بیشتر اوقات روی خوردن غذاهای مغذی تمرکز کنید و به خودتان اجازه ولخرجی های عمدی بدهید. بهتر است مقدار کمی از غذای مورد علاقه خود را به خانه بیاورید تا از یک قسمت مناسب لذت ببرید. به عنوان مثال، به جای آوردن یک کیک کامل به خانه، یک کیک کوچک بخورید، یک سفارش کوچک سیب زمینی سرخ کرده یا یک پیتزا کوچک به اشتراک بگذارید. شما هنوز هم می توانید هر از گاهی غذاهای راحت خود را میل کنید یا به دنبال راه هایی برای تهیه آنها در خانه با جایگزین های سالم تر باشید.

داشتن غذاهایی که به راحتی در دسترس هستند می تواند به کاهش انگیزه خوردن که اغلب با احساس استرس همراه است کمک کند. در اینجا ایده هایی از غذاهایی با مواد مغذی و پایدار وجود دارد که می توانید برای یک لقمه سریع یا غذای غنی از مواد مغذی در دسترس داشته باشید

در نهایت، درک ارتباط بین استرس و افزایش وزن می‌تواند به شما کمک کند تا راهکارهای مناسبی برای مقابله با این چالش پیدا کنید و از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید. اگر احساس می‌کنید که استرس به طور قابل توجهی بر وزن و سلامت شما تاثیر می‌گذارد، مشورت با یک پزشک یا مشاور می‌تواند مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا