پزشکیگزارش

راهنما نوشتن گزارش موردی یا case report

چگونه گزارش موردی بنویسیم؟

گزارش موردی گزارشی کوتاه اما مفصل از مورد بالینی یک بیمار است که علائم، تشخیص، درمان و نتیجه بیمار را توصیف می‌کند. به طور معمول، بیمار مبتلا به یک بیماری نادر  است و یا عوارضی را توصیف می کند که درمان آن چالش برانگیز است.در این مقاله نکات مفیدی را برای نوشتن و ساختار گزارشهای موردی بعدی شما فراهم شده است.شما میتوانید برای خرید منابع پزشکی اورجینال یا دانلود گزارش موردی در هر تخصصی در منابع علمی معتبر مانند پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، Springer، IEEE Xplore، Elsevier و Scopus و … درخواست تهیه و دانلود منابع رشته پزشکی به زبان اصلی را در سایت فایلسو ثبت نمایید.

گزارش موردی

گزارش موردی چیست ؟

گزارش‌های موردی ، نقشه‌ای را از طریق قلمرو بالینی ناشناخته ارائه می‌کنند و به پزشکی که با سناریوهای مشابه مواجه می‌شود کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرد.

مزایا گزارش‌ موردی

گزارش‌های موردی ارزش زیادی برای جامعه بالینی به ارمغان می‌آورد، مانند افزایش آگاهی در مورد بیماری‌های نادر و آشکار ساختن مکانیسم‌های بیماری که قبلاً کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند یا استراتژی‌های درمانی جدید. همچنین می‌تواند پاسخ‌های نامطلوب نادر به درمان را پوشش دهد. علاوه بر این، آنها راهی را برای پزشکانی که در برنامه های تحقیقاتی درگیر نیستند فراهم می کنند تا یافته های ارزشمندی را برای جامعه منتشر کنند.

همچنین انتشار نتایج منفی یا پوچ در گزارش موردی مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، آنها می توانند به سایر محققان کمک کنند تا برنامه های تحقیقاتی خود را برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه تنظیم کنند. آنها همچنین پرونده علمی را پر می کنند و تکرارپذیری نتایج خاصی را افزایش می دهند.

نگارش گزارش موردی در رشته پزشکی

قبل از انجام گزارش موردی بررسی کنید که آیا تحقیق شما – آیا مورد بالینی شما مورد دیگری را که قبلاً منتشر شده در همان بیمار تکرار می کند؟ آیا شامل تمام عناصر لازم است؟ جمع آوری و بررسی تمام داده های بالینی مورد قبل از شروع نوشتن بسیار مهم است.

همچنین گزارش‌های موردی نیاز به رضایت کتبی آگاهانه از بیمار دارند.دریافت رضایت از بیمار برای نوشتن گزارش‌ موردی ضروری است.با بیمار صحبت کنید و آنها را از هر تصویری که قصد استفاده از آن را دارید که می تواند هویت او را آشکار کند مطلع کنید.

مجلات و ژورنال های مختلف الزامات مختلفی برای گزارش‌های موردی دارند. ایده خوبی است که تصمیم بگیرید کجا می خواهید منتشر کنید تا بتوانیدگزارش‌های موردی خود را مطابق با الزامات مجله تنظیم کنید.

ساختار گزارش موردی

به طور کلی، بخش های گزارش موردی شامل موارد زیر می باشند:

چکیده گزارش موردی یا Abstract :

شما باید مورد بالینی را از علائم و تشخیص تا درمان و نتیجه خلاصه کنید. به طور معمول، چکیده ها بسیار کوتاه هستند (۱۰۰-۲۰۰ کلمه)، اما باید اطمینان حاصل کنید که پیام شما را به طور دقیق ارائه می دهد.

مقدمه یا Introduction :

این بخش یک نمای کلی از وضعیت بالینی ارائه دهد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به مرور ادبیات مختصر باشد. سپس باید بیمار را معرفی کرده و علائم او را شرح دهید.

مورد یا Case :

بخش اصلی گزارش است. ابتدا بیمار و تاریخچه بالینی او را شرح دهید، سپس نتایج معاینات فیزیکی اولیه و سایر آزمایشات پاتولوژیک را شرح دهید. در مرحله بعد، به تصمیمات درمانی اتخاذ شده توسط پزشک یا پزشکان، همراه با عوامل و فرضیه های زیربنایی این تصمیمات بروید. در نهایت، نتایج درمان را به طور تفصیل شرح دهید.

بحث گزارش موردی یا Discussion :

در این بخش باید چالش ها و موفقیت های پرونده را برجسته کنید. به یاد داشته باشید که با بحث در مورد استراتژی درمان و نتایج در چارچوب فرضیه ها و نتایج موجود در ادبیات، بر اهمیت این مورد برای جامعه بالینی تاکید کنید. همچنین ممکن است بخواهید بحثی را در مورد اینکه چگونه نتایج با نتایج موجود در مقالات متفاوت است یا مطابقت دارد و اینکه چگونه این مورد ممکن است عملکرد بالینی آینده را شکل دهد، وارد کنید.

نتیجه گیری Conclusion :

در این بخش باید نکات کلیدی را خلاصه کند. همچنین می‌توانید توصیه‌هایی را برای محققان یا پزشکانی که با موارد مشابه سروکار دارند، قرار دهید.

رضایت / بیانیه اخلاقی یا Consent/Ethical statement :

رضایت آگاهانه بیمار برای انتشار گزارش موردی در یک مجله ضروری است.

بیانیه در دسترس بودن داده ها یا Data availability statement :

بسیاری از ناشران از جمله Wiley از هر نشریه ای می خواهند که بیانیه در دسترس بودن داده ها را داشته باشد. به اشتراک گذاری داده های تحقیقاتی نه تنها می تواند سودمندی و قابلیت اطمینان گزارش را افزایش دهد، بلکه تأثیر و دیده شدن آن را نیز افزایش می دهد.شدیداً به نویسندگان توصیه می شود که داده های تحقیقاتی را در هر کجا که ممکن است در یک مخزن داده در دسترس عموم قرار دهند.

خرید کتاب پزشکی به زبان انگلیسی از آمازون

برای خرید کتاب های پزشکی زبان اصلی شما می توانید بعد از انتخاب کتاب مدنظر، سفارش چاپ دیجیتال کتاب را داخل سایت ثبت کنید تا در کمتر از ۲ روز کاری  چاپ کتاب PDF انجام و ارسال شود! چاپ کتاب در سایت فایلسو با نهایت دقت انجام می شود و کتابی که به دست شما میرسید تفاوتی با نسخه اصلی ندارد و حتی در برخی موارد بهتر از نسخه اورجینال چاپ می شود.

انتشار گزارش‌ موردی

برخی از ناشران خدمات یافتن ژورنال مانند Wiley’s Journal Finder را ارائه می دهند تا به شما کمک کند مجله ای مناسب برای انتشار احتمالی خود پیدا کنید. ابزارهایی مانند Clarivate’s Master Journal List همچنین می توانند مجلات مرتبط را بر اساس دستنوشته شما پیدا کنند.

این گزارش ها بینش منحصربه‌فردی را درباره سناریوهای بالینی واقعی ارائه می‌دهند.همچنین منبع ارزشمندی برای پزشکانی است که با موقعیت‌های مشابه مواجه می‌شوند. اگر قصد نوشتن گزارش موردی را دارید، امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا