مقاله

مقاله Prostate Cancer (سرطان پروستات)

Prostate Cancer

 

پروستات چیست ؟

 

پروستات (به انگلیسی: Prostate) عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک، در ابتدای مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد. پروستات غده‌ای است سفت به شکل یک هرم وارونه که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد و مجرای ادرار پروستاتی را احاطه می‌نماید. غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به‌دلیل همین اتفاق است. ترشحات پروستات در انسان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجمی منی را تشکیل می‌دهد .

رشد این عضو در ۶۰ سال به بالا است و باید مراقب سنگ ساختن آن بود. غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ تقریباً ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند. وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰–۵٠ گرم و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

 

سرطان پروستات چیست ؟

 

Prostate Cancer

سرطان پروستات در پروستات یک مرد اتفاق می افتد. پروستات غده ای است به اندازه گردو که زیر مثانه قرار دارد و مقداری از مایع منی را تولید می کند. بعد از سرطان پوست رایج ترین نوع سرطان است. این سرطان به آرامی رشد می کند و شاید آسیب جدی وارد نکند. اما بعضی گونه های این سرطان تهاجمی هستند و در صورت مراقبت نکردن به سرعت پخش می شوند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ ، تعداد سرطان های پروستات تازه تشخیص داده شده در ایالات متحده به طرز چشمگیری افزایش یافت و از سرطان ریه به عنوان شایع ترین سرطان در مردان پیشی گرفت. کارشناسان عموما معتقدند که این تغییرات ناشی از غربالگری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) بوده است.

سرطان شایع با این حال ، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان های پروستات که امید به زندگی را تهدید نمی کند باعث ایجاد عوارض جانبی غیر ضروری می شود که کیفیت زندگی را مختل می کند ، هزینه های مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد و ارزش PSA و معاینه دیجیتال مقعدی (DRE) را به عنوان آزمایش های تشخیص زودهنگام کاهش می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا