دانشگاهمقاله

راهنمای نگارش مقاله مروری

چگونه یک مقاله مروری بنویسیم؟

مقالات مروری یکی از ابزارهای مهم در جامعه علمی هستند که به محققان کمک می‌کنند تا وضعیت کنونی دانش در یک حوزه را بازنگری کنند و پیشرفت‌های اخیر را به صورت جامع معرفی کنند. در واقع یک متن علمی با تکیه بر ادبیات یا داده های منتشر شده قبلی هستند. در مقاله مروری داده های جدید از تجربیات نویسنده ارائه نمیشود.نوشتن مقاله مروری در مقاطع کارشناسی ارشد و  دکتری بسیار توصیه میشود. در این مقاله، به راهنمایی جامع برای نگارش مقاله مروری می‌پردازیم.شما میتوانید برای دسترسی به جدیدترین مقالات مروری در هرحوزه ای در منابع علمی معتبر مانند پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، Springer، IEEE Xplore، Elsevier و Scopus و … درخواست تهیه و دانلود مقاله ISI خارجی را در سایت فایلسو ثبت نمایید.

مقاله مروری

انواع مقاله مروری

مقاله مروری تجزیه و تحلیل انتقادی و سازنده مطالب منتشر شده در یک زمینه خاص از طریق خلاصه، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و مقایسه است. این مقالات انواع متفاوتی دارند که در ادامه به برخی ازآن ها اشاره میکنیم.

  1. مقالات مروری تشریحی ( Narrative Review ) : مطالعات منتخب بر اساس تجربه نویسنده ، نظریه ها و مدلهای موجود مقایسه و جمع بندی می شوند. نتایج بر اساس سطح کیفی است و نه کمی.
  2. مقالات مروری مبتنی بر بهترین شواهد ( Best Evidence Review ) : در این نوع مقالات تمرکز بر مطالعات انتخاب شده و ترکیب آن با روشهای سیستماتیک و نظام مند انتخاب- مطالعه و اکتشاف نتایج، است.
  3. مقالات مروری سیستماتیک یا نظام مند ( Systematic Review ) : یافته های حاصل از مطالعات مختلف فردی با روش های دقیق مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می گیرد. از متاآنالیزها برای جمع آوری نتایج مطالعات فردی استفاده می شود.

طول مقاله مروری ( تعداد کلمات )

مقالات مروری از نظر طول بسیار متفاوت هستند. مقالات مروری تشریحی می تواند بین ۸۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کلمه (شامل منابع و سایر موارد موجود) متغیر باشد. مقالات مروری
سیستماتیک معمولا کوتاهتر و کمتر از ۱۰۰۰۰ کلمه هستند.

عناصر و ساختار مقاله مروری

از طریق ساختار مقاله مروری ، محققان می‌توانند یک مقاله مروری کامل و مفید را تدوین کنند که به جامعه علمی کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را بر اساس دانش کنونی بگیرند. در ادامه به ساختار و عناصر  و اصول نگارش مقالات مروری می پردازیم.

۱٫عنوان مقاله مروری ( Title )

عنوان مقاله به خوانندگان کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا باید متن را بخوانند یا خیر. .عنوان باید حاوی اطلاعات مفید و پر معنی و کوتاه باشد.طول عنوان بین هشت تا دوازده کلمه باشد .همچنین باید نشان دهد که متن مربوط به یک مقاله مروری است. بهتر است عنوان را سوالی انتخاب نکنید.مگر این سوال در زمان نگارش بی پاسخ بماند.

۲٫فهرست نویسندگان ( List of Authors )

هدف از این فهرست نویسندگان اعلام مالکیت معنوی کار و ارائه اطلاعات تماس است.هر فردی که در جستجوی ادبیات، کاوش ادبیات و یا نوشتن مشارکت قابل توجهی داشته است به عنوان نویسنده لیست می شود.اسامی ممکن است به ترتیب حروف الفبا (نشان دهنده برابری) یا به ترتیب کاهش مشارکت مرتب شوند.نویسنده اول معمولاً بخش زیادی از تحقیقات را انجام داده و قسمتهای عمده مقاله را نوشته است. نویسنده دوم تا ماقبل آخر به نحوی در موفقیت پروژه سهیم بوده اند. آخرین نویسنده معمولاً پروژه را هماهنگ می کرده و ایده اصلی را در دست داشته است.

۳٫چکیده مقاله ( Abstract )

دو نوع چکیده مقاله در مقالات مروری داریم: چکیده توصیفی و چکیده پر محتوا

چکیده توصیفی ساختار متن را نشان می دهد و مناسب برای مقالات مروری تشریحی است .این چکیده شامل شرح موضوعات تحت پوشش بدون جزئیات خاص است. چکیده توصیفی مانند فهرست مطالب به صورت پاراگراف است.

چکیده پر محتوا اهداف اصلی و نتیجه مقاله مروری را نشان می دهد و برای مقالات مروری سیستماتیک و بهترین شواهد استفاده میشود. این چکیده دارای ۴ بخش است.

۱) اهداف: در یک یا دو جمله زمینه مقاله و هدف از مرور را توصیف می کند.
۲) مواد و روش ها: یک یا چند جمله، تصویری کلی از رویکرد روش شناختی ارائه می دهد.
۳) نتایج: در چند جمله دستاوردهای اصلی را توصیف می کنند.
۴) نتیجه گیری: دریک یا دو جمله نتیجه گیری را ارائه می دهند (که به اهداف مرتبط است).

طول یک چکیده مناسب  ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است.

۴٫فهرست مطالب ( Table of Content )

فهرستا مطالب ساختار متن را به خوانندگان نشان می دهد. همچنین به جهت گیری بین بخش ها کمک می کند.

۵٫مقدمه ( Introduction )

مقدمه مقاله اطلاعات مربوط به زمینه موضوع را ارائه می دهد ، همچنین انگیزه مرور را نشان می دهد، تمرکز، سوال تحقیق و ساختار متن را بیان می کند.

عناصر یک مقدمه سه پاراگرافی به صورت زیر است:

پیش زمینه موضوع : سر فصل کلی، موضوع یا حوزه مورد توجه، برای نشان دادن زمینه ارائه می شود.
مسئله : گرایش ها، دیدگاه های جدید، شکاف ها، تعارض ها یا یک مسئله واحد نشان داده می شود.
انگیزه/توجیه : دلیل نویسنده برای مرور ادبیات ، رویکرد و سازماندهی متن توضیح داده می شود.

طول مقدمه می تواند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد متن اصلی باشد ( مقدمه ،متن ، نتیجه گیری ).

 

۶٫بدنه – مواد و روش ها ( Body-Materials & Methods )

معمولا مقالات مروری سیستماتیک و مقالات مروری بهترین شواهد دارای بخش روش ها است. این بخش به پژوهشگران با انگیزه این امکان را می دهد که کارهای مروری
را تکرار کنند.مقالات مروری تشریحی فاقد بخش روشها هستند، اما باید در انتهای مقدمه برخی اطلاعات در مورد روشهای کاربردی را شامل شوند.بخش مواد و روشها به عنوان مثال شامل اطلاعاتی در مورد: منابع داده (به عنوان مثال پایگاه داده های کتابشناسی) ، اصطلاحات و استراتژی های جستجو ، معیارهای انتخاب (شامل شدن/مستثنی
کردن مطالعات) ، تعداد مطالعات انجام شده و تعداد مطالعات مشمول ، روشهای آماری متاآنالیز یا فراتحلیل هست.

تقریباً ۵ درصد از متن اصلی را مواد و روش ها تشکیل میدهد. ( مقدمه ، متن ، نتیجه گیری )

۷٫بدنه – بخش اصلی مقاله مروری

یک ساختار سازی منسجم از سر فصل، برای توسعه ساختار بخش ضروری است .عناوین فرعی، بازتاب سازمان سر فصل بوده و محتوای بخشهای مختلف را نشان می دهند.

در هر پاراگراف یک ایده ، جنبه یا موضوع را تحت پوشش دهید.از مراجعه فقط به یک مطالعه در هر پاراگراف خودداری کنید. در عوض چندین مطالعه را در هر پاراگراف مد نظر قرار دهید.مطالعات را به یکدیگر پیوند دهید و روابط بین آنها را مقایسه و مورد بحث قرار دهید. این بخش تا ۹۰ درصد متن اصلی را پوشش میدهد (مقدمه ، متن ، نتیجه گیری).

۸٫نتیجه گیری ( Conclusion )

در نتیجه گیری مقاله  تلاش کنید به سوال تحقیق که در مقدمه تنظیم شده است، پاسخ دهید. این بخش شامل : اهمیت یافته ها ، تفسیر نتایج از دیدگاه نویسندگان (جدا از اطلاعات واقعی) و شناسایی سوالات حل نشده میباشد.طول این قسمت ۵ تا ۱۰ درصد متن اصلی (مقدمه ، متن ، نتیجه گیری) باید باشد. اطمینان حاصل کنید یک دستاورد واضح دارید که نکات مورد بحث در مقاله مروری را انسجام می بخشد.

۹٫تشکرها ( Acknowledgements )

از افرادی که در جستجوی ادبیات، ساختار مطالب یا در فرآیند نگارش همکاری نموده اند اما مشارکت آنها برای توجیه نویسندگی مشترک کم است، قدردانی می کند.
از سازمان تأمین کننده مالی تشکر و قدردانی می کند و برنامه تامین مالی را معرفی می نماید (اغلب توسط نمایندگی های تأمین کننده مالی مورد نیاز است).

۱۰٫مراجع ( References )

این بخش به خوانندگان مشتاق نشان می دهد که چگونه ادبیات ذکر شده در متن را بیابند. از کار سایر دانشمندان تقدیر می کند و باعث اجتناب از اتهام سرقت ادبی می شود.

محدوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرجع در بیشتر موارد مناسب است.

مراحل نوشتن مقاله مروری

مراحل ۱ تدوین مقاله مروری ، مرحله آمادگی است. این مرحله شامل گام های زیر است.

۱٫موضوع را محدود کنید ، چند سوال یا فرضیه تحقیق تعریف کنید.

۲٫در جستجوی منابع ادبیات ، موضوع و سوالات تحقیق را در طول جستجو پالایش کنید.

۳٫بخوانید، ارزیابی کنید، طبقه بندی و یادداشت نمایید.

۴٫تمرکز و سوالات تحقیق را دوباره تعریف کنید ، پیام خانه را تعریف کنید.

۵٫عنوان مقدماتی مقاله را بسازید.

مرحله بعدی در نوشتن مقاله مروری ، مرحله ایجاد ساختار است.

۱٫یافتن یک اصل ساختار برای مقاله (به عنوان مثال زمانی ، موضوع ، روش تجربی)

۲٫هیه طرح کلی ، یافتن سرفصل برای بخش های متن اصلی

۳٫محتوای هر پاراگراف را در بخشهای مختلف برنامه ریزی کنید

۴٫جداول ، نقشه های مفهومی و شکل ها را آماده کنید.

مرحله سوم در تدوین مقاله ، تهیه پیشنویس مقاله مروری است.

۱٫پیشنویس بخش روش ها را آماده کنید (در صورت نیاز)

۲٫پیشنویس بخش های بدنه مقاله را تهیه کنید.

۳٫پیشنویس قسمت نتیجه گیری را آماده کنید.

۴٫پیشنویس مقدمه را بنویسید.

۵٫چکیده را پیشنویس کنید.

مرحله آخر در نوشتن مقاله مروری ، مرحله باز نگری است.

۱٫پیشنویس قسمت های مختلف، چکیده و عنوان، جداول، شکل ها و علائم و اختصارات را بازبینی کنید.

۲٫ارجاعات و منابع را بازنگری و اصلاح کنید.

۳٫گرامر، املا و علائم نگارشی را بازبینی و تصحیح کنید.

۴٫چیدمان مقاله را تنظیم کنید.

دانلود مقاله ISI 

با مراجعه به سایت فایلسو و ثبت درخواست تهیه و دانلود مقاله مروری به سرعت و سهولت به آخرین تحقیقات و مقالات علمی معتبر در زمینه هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا