روانشناسی

نقش رابطه عاطفی مادر با کودکان مبتلا به اوتیسم

در خانواده های کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD) رابطه مادر و کودک می تواند تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار گیرد. اما رابطه عاطفی مادر با کودکان مبتلا به اوتیسم (Autism Spectrum) در رشد، مشارکت و کیفیت کودک ASD بسیار تاثیر گذار است.

اختلال اوتیسم

انجمن روانپزشکان آمریکایی  در سال ۲۰۱۳، اختلال اوتیسم (ASD) را مشکلات تعاملی و الگوهای رفتاری کلیشه ای مشخص در کودکان تعریف کردند Autism Spectrum یک اختلال عصبی است که در افراد به شدت متغیر بوده و در هر شخص علائم متفاوتی دارد و معمولا در سال های ابتدایی زندگی نشانه های خود را بروز می دهد. شاید اوتیسم یک بیماری همیشگی باشد اما سبک درمان و روابط فردی با کودکان مبتلا به ASD می تواند علائم و عملکرد فرد را بهبود بخشد.
106.webp

مادران  کودکان اوتیسم

اگرچه مادران کودکان مبتلا به ASD تمایل دارند به اندازه مادران کودکان در حال رشد در اوایل دوران کودکی حساس باشند، اما با گذشت زمان بیشتر هدایت کننده و مداخله گر می شوند. در حالی که این امر ممکن است پیامدهای منفی روی رابطه مادر و کودک بگذارد. با این حال در زمینه اوتیسم، رابطه عاطفی بین مادر و کودک می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد مانند سلامت روانی والدین، شدت علائم ASD کودکان، تاخیرهای رشدی و وجود ویژگی های رفتاری چالش برانگیز و غیره.

نقش رابطه عاطفی مادر با کودکان مبتلا به اوتیسم

همانطور که می دانیم رابطه عاطفی مادر اثرات طولانی مدت در رشد و عملکرد کودکان معمولی می گذارد. اما در خانواده های کودکان مبتلا به اوتیسم عواملی مانند سلامت روانی، تجربه فرزند پروری و رابطه احساسی بین والدین در رابطه عاطفی مادر و کودک بسیار تاثیر گذار هستند. به همین دلیل، رابطه والد با کودک یک هدف مهم در مداخله زودهنگام Autism Spectrum است

103.webp

کلام آخر

به دلیل افزایش روز افزون خانواده های مبتلا به ASD، ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی از این  خانواده ها بسیار با اهمیت است. در این راستا فایلسو در زمینه کتاب های روانشناسی کودکان مبتلا به اوتیسم شما را راهنمایی می کند. کتاب یا مقاله مورد نظر خود را می توانید از طریق سایت فایلسو خریداری کنید. همچنین در سایت فایلسو بهترین و به روزترین  کتاب های روانشناسی به زبان اصلی  موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا