گزارش

آشنایی با رشته فناوری اطلاعات سلامت

 آشنایی با رشته فناوری اطلاعات سلامت :

 

امروزه عصر ، عصر اطلاعات است عصر دنیایی که هیچ انسانی دیگر پیدا نمی شود که از اینترنت و فناوری اطلاعات و تکنولوژی های جدید استفاده نکند و سر در نیاورد .

مدتی است در کشور ما ایران رشته مدارک پزشکی از رشته های علوم پزشکی حذف شده و رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت با تغییرات اساسی نسبت به رشته مدارک پزشکی، جایگزین شده است. درواقع مبادله‌ی اطلاعات میان مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و بیمه ها بر عهده رشته فناوری اطلاعات سلامت می باشد. این رشته تحصیلی سلامت و اثر بخشی نظام سلامت را بهبود بخشیده و ابزار مهمی در این زمینه بشمار می آید.

فارغ التحصیلان این مقطع قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت را در کلیه موسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از فناوری اطلاعات ،ایفای نقش نمایند. این رشته در آمریکا در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته وجود دارد.

 

 health information technology
health information technology

چه دروسی برای قبولی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت لازم است ؟

 

این رشته تحصیلی در زیر گروه ۲ علوم تجربی قرار داشته و علاقه‌مندان به این رشته دانشگاهی باید دروس دبیرستان را به خوبی فرا گرفته و به آن مسلط باشند. دروس زیست‌شناسی و شیمی با دارا بودن ضرایبی برابر با ۴ از مهم‌ترین دروس برای قبولی در این رشته تحصیلی بشمار می‌آیند. درس ریاضی با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ در جایگاه بعدی اهمیت قرار دارد. درس فیزیک با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ از دروس مهم دیگر بشمار می آید. درس زمین شناسی هم برای قبولی این رشته در کنکور ضریبی برابر با ۱ داراست.

 

ادامه تحصیل ‌رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است ؟

 

این رشته تحصیلی هم در داخل کشور و هم در کشورهای خارجی مورد استقبال قرار دارد. این رشته دانشگاهی با دانش به‌روز و نوین خود می‌تواند در پیشرفت و تسریع خدمات بهداشتی و سلامت بسیار مفید واقع شود. از رشته‌های مشابهی که در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارد

می توان به موارد زیر اشاره نمود: (Health Information Administration) – (Health Information  Technology)

 

 بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت چگونه است ؟

 

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی فناوری اطلاعات سلامت به دلیل نو پا بودن این رشته تحصیلی در کشور ما ایران نسبتاً خوب پیش بینی می شود. زمینه های شغلی متفاوتی برای این رشته تحصیلی وجود داشته و فارغ‌التحصیلان، می‌توانند در بخش‌های مختلف مشغول به کار شوند. البته فرصت‌های شغلی و بازار کار این رشته در سال‌های آینده با پیشرفت بیشتر علم و فنّاوری جایگاه بهتری در بین مشاغل خواهد یافت.

 

سخن آخر

 

یکی از مهم ترین انتخاب‌های زندگی هر شخصی انتخاب رشته دانشگاهی بشمار می‌آید. اولین گام برای انتخاب رشته دانشگاهی، شناخت فردی می باشد. یعنی فرد باید علایق و استعداد های ذاتی خود را بشناسد. گام بعدی شناخت روحیات است. توجه به این مسئله بسیار مهم است زیرا ممکن است فرد در رشته تحصیلی و شغلی وارد شود که با روحیات وی سازگار نباشد.

پس از شناخت فردی، باید به جستجو و تحقیق در رابطه با رشته های دانشگاهی پرداخت. مهم است که قبل از انتخاب رشته دانشگاهی در رابطه با بازار کار و درآمد و آینده شغلی آن تحقیق نمایید. با شناخت درست رشته های دانشگاهی می‌توان از بروز پشیمانی در آینده جلوگیری نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا