مقاله

بیماری توکسوپلاسموز در گربه‌ها

بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها یکی از بیماری‌های شایع در گربه‌هاست که توسط یک انگل به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً به عنوان یک بیماری خفیف در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند در برخی موارد جدی‌تر باشد، به ویژه در گربه‌هایی که سیستم ایمنی ضعیف دارند.شما میتوانید برای دسترسی به جدیدترین مقالات دامپزشکی در منابع علمی معتبر مانند پایگاه‌های داده علمی مانند PubMed، Springer، IEEE Xplore، Elsevier و Scopus و … درخواست تهیه و دانلود مقاله ISI خارجی را در سایت فایلسو ثبت نمایید.

بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها

بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها چیست؟

توکسوپلاسموز توسط توکسوپلاسما گوندی ایجاد می‌شود , یک انگل تک‌یاخته‌ای که انسان و دیگر حیوانات خون‌گرم را آلوده می‌کند . در سراسر جهان یافت شده‌است . گربه‌های وحشی و اهلی تنها میزبان قطعی انگل هستند . گربه‌های آلوده می‌توانند این بیماری را به انسان و حیوانات دیگر منتقل کنند.

علائم و نشانه های بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها

علائم بیماری توکسوپلاسموز در گربه‌ها معمولاً خفیف و نامشخص هستند. گربه‌های آلوده ممکن است بدون اظهار علائم به نظر برسند. اما در برخی موارد، می‌توان علائم مانند استفراغ، کاهش اشتها، تب، تغییرات در رفتار، لاغری و تورم در لنفاوی‌ها مشاهده کرد. عفونت در گربه باردار می‌تواند علائم شدید بیماری در نوزادان مانند مرگ جنین , سقط , مرده‌زایی و مرگ گربه‌های جوان ایجاد کند , اما این امر غیر معمول است .

بیماری توکسوپلاسموز در انسان

در افرادی که سیستم ایمنی سالم دارند , علایم بالینی توکسوپلاسموز معمولا ً خفیف بوده و ممکن است بدون شناسایی و یا فقط باعث علائم خفیف آنفلوانزا شوند. توکسوپلاسموز در افرادی که ایمنی آن‌ها مختل شده‌است , بسیار شدید است . این افراد شامل :

۱٫نوزادان در رحم قبل از تولد

۲٫نوزادان و کودکان

۳٫افراد بسیار مسن

۴٫زنان باردار ( به دلیل خطر ابتلا به فرزندشان )

۵٫افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف میکنند.

علائم و نشانه های بیماری توکسوپلاسموز در انسان جمله ورم مغز , سقط , مرده‌زایی , نقص تولد ( از جمله عقب‌ماندگی ذهنی ) و سایر مشکلات موثر بر سیستم عصبی و چشم همراه باشد .

چاپ کتاب دامپزشکی آمازون به زبان اصلی

برای خرید کتاب زبان اصلی از آمازون در رشته دامپزشکی شما می توانید بعد از انتخاب کتاب مدنظر، سفارش چاپ دیجیتال کتاب را داخل سایت ثبت کنید تا در کمتر از ۲ روز کاری چاپ کتاب PDF انجام و ارسال شود! چاپ کتاب دامپزشکی در سایت فایلسو با نهایت دقت انجام می شود و کتابی که به دست شما میرسید تفاوتی با نسخه اصلی ندارد و حتی در برخی موارد بهتر از نسخه اورجینال کتاب چاپ می شود.

درمان بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها

درمان بیماری توکسوپلاسموز در گربه‌ها شامل استفاده از داروهای ضدپارازیتی مثل کلاموسیتین می‌باشد. این داروها معمولاً برای مدت زمان طولانی تجویز می‌شوند تا پارازیت‌های موجود در بدن گربه را از بین ببرند.

روش‌های پیشگیری از بیماری توکسوپلاسموز در گربه و انسان

برای جلوگیری از انتقال بیماری توکسوپلاسموز از گربه به انسان، رعایت موارد زیر ضروری است:

  بهداشت دست: شستشوی دست‌ها با آب و صابون به صورت منظم بعد از تماس با گربه یا پاک‌کردن جعبه‌ی خاک گربه.

  از تماس مستقیم با گربه‌های بیرونی خودداری کنید.

  معاینه و واکسیناسیون منظم گربه‌ها.

  از خوردن گوشت نیمه‌پخت یا خام خودداری کنید.

بیماری توکسوپلاسموز در گربه ها و بارداری در انسان

در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از زنان مبتلا به بارداری , عفونت توکسوپلاسموز به جنین منتقل می‌شود . در بسیاری از موارد حتی اگر جنین آلوده باشد , بدون علامت باقی می‌ماند , اما در برخی موارد عفونت می‌تواند منجر به سقط , نقص تولد , مشکلات عصبی یا مشکلات چشمی شود .

همچنین خطرات گرفتن توکسوپلاسموز از گربه بسیار کم است و اغلب افراد از طریق مسیرهای دیگر ( مانند خوردن گوشت نپخته ) آلوده می‌شوند . برای کاهش خطرات عفونت ( از گربه‌ها و منابع دیگر ) اقدامات بهداشتی ساده روزانه می‌تواند انجام شود و آن را ایمن کرده و از داشتن گربه لذت ببرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا