آموزشپایان نامهدانشگاه

آموزش پروپوزال نویسی

 

 

 


آموزش پروپوزال نویسی

 


 

 پروپوزال چیست؟

 

ابتدا برای نوشتن یک پروپوزال خوب باید بدانیم پروپوزال چیست. در واقع پروپوزال یک طرح برای برآورده کردن یک نیاز می باشد . چیزی شبیه یک طرح یا پیشنهاد است که در ذهن شما وجود دارد که به افراد یا گروهی خاص ارائه می گردد و اغلب به صورت یک طرح رسمی و کتبی می باشد .

 

proposal
proposal

مراحل انجام پروپوزال

 

۱- عنوان موضوع

تو انتخاب موضضوع باید علاقه خودتون رو در نظر بگیرید و همچنین باید طوری باشه که خواننده رو خسته نکنه – موضوع خوبیه که واقع بینانه و عملیاتی باشه و به صورت مختصر و مفید در نظر گرفته بشه.

 

۲- بیان مسئله

توی  این قسمت باید خواننده دلیل تحقیق شما رو تو این موضوع  متوجه بشه و مطالب عنوان شده به صورت همگن باشند . اگر اینجوری نباشه و مطلب ها را گسسته بیان کنید ذهن مخاطب از هم پاشیده اید.

 

۳- ابزار تحقیق

در حقیقت می تونید از ابزارهایی برای انجام تحقیق بهره ببرید از جمله تدوین پرسشنامه یا بررسی اسناد موجود در کتابخونه ها.

 

۴- پیشینه تحقیق

در این قسمت کارهای انجام شده در گذشته را بیان کنید و چگونگی کمک گرفتن از آن ها و از نقاط قوت و ضعف کاهای گذشته بهره لازم ببرید.

 

۵- روش و مراحل تحقیق

مهم ترین بخش از پرپوزال است که در آن به بیان کارهای انجام گرفته و یا کارهایی که قرار است انجام شود پرداخته می شود.

 

۶- نتایج قابل حصول

در حقیقت باید به طور خلاصه اهمیت کاربرد نتایج در برآورده کردن نیازها و رفع محدودیت ها پرداخت. یک پروپوزال قوی طرحی است که امتیاز آن توسط بخش بررسی مطالعات یک موسسه یا نهاد تحقیقاتی اعطا کننده بودجه داده می شود . همچنین یک محتوای علمی قوی باعث می شود پروپوزال پژوهشی ما هم قوی باشددر عین حال کیفیت نگارشی پروپوزال باعث بالا رفتن کیفیت پروژه تحقیقاتی می گردد.

 

چگونه یک پروپوزال یا طرح پیشنهادی بنویسید؟

 

نوشتن یک پروپوزال خوب مهارت مهمی در بسیاری از مشاغل، از مدرسه تا مدیریت کسب و کاراست. هدف از یک پروپوزال، حمایت از طرح شما با اطلاع رسانی به افراد مناسب است. ایده ها یا پیشنهادات شما احتمالا مورد تایید قرار می گیرند در صورتی که بتوانید آنها را به شیوه ای واضح، مختصر و جذاب ارائه دهید. دانستن چگونگی نوشتن پروپوزال قانع کننده و جذاب برای موفقیت در بسیاری از زمینه ها ضروری است. پیشنهادهای متعددی از قبیل پیشنهادهای علمی و پیشنهادهای تالیف کتاب وجود دارد .

 

نوشتن پروپوزال یا طرح پیشنهادی شما

 

۱ – از یک مقدمه شرکت شروع کنید.

۲ – مسئله را بیان کنید (مشکل را بگو).

۳ – یک راه حل پیشهاد کنید.

۴ – برنامه و بودجه خود را ذکر کنید.

۵ – نتیجه گیری کنید.

۶ – کارتان را ویرایش کنید.

۷ – کارتان را اصلاح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا