دانشگاه

تحصیل در نروژ

شرایط تحصیل در نروژ

کشور نروژ امروزه به یکی از پرطرفدارترین و بهترین کشورها برای تحصیل تبدیل شده است . هرچند که آب و هوای سرد این کشور و نیز شرایط نسبتا سخت اعطای ویزای تحصیلی نروژ اندکی تحصیل در این کشور را مشکل می سازد اما جو غیررسمی حاکم بر فضای آموزشی و مخصوصا دانشگاه های نروژ ، امروزه دانشجویان زیادی از سراسر جهان را به این کشور می کشاند . در دانشگاه های نروژ اغلب روابط اساتید با دانشجویان خود دوستانه و بسیار صمیمانه است و اساتید به راحتی قابل دسترس دانشجو می باشند . امروزه کشور نروژ با 8 دانشگاه ، 3 کالج و تعدادی دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی ، پذیرای دانشجویان خارجی و بین المللی زیادی می باشد . در این مقاله می خواهیم به شرح شرایط تحصیل در نروژ بپردازیم پس تا پایان با ما باشید .

هزینه تحصیل در نروژ

یکی از مزایای تحصیل در نروژ ، تحصیل تقریبا رایگان در این کشور است . دانشگاه های دولتی کشور نروژ در هیچ یک از مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری هیچ هزینه ای از دانشجویان داخلی یا بین المللی دریافت نمی کند . تنها یک هزینه اندک برای هر نیمسال تحصیلی وجود دارد که دانشجویان باید پرداخت کنند که معمولا حتی به سقف 60 یورو هم نمی رسد . هزینه تحصیل دانشگاه های خصوصی و غیرانتفاعی کشور نروژ نیز برای دانشجویان داخلی و خارجی این کشور یکسان است که بطور میانگین ، معمولا بین 7 تا 9 هزار یورو در سال است .

تحصیل در مقطع لیسانس در کشور نروژ

شرایط تحصیل در نروژ با مدرک دیپلم سختی چندانی ندارد . دانشگاه های کشور نروژ در مقطع کارشناسی رشته های بسیار متنوعی را ارائه می دهند و دامنه انتخابی دانشجو برای تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار گسترده است . در این مقطع ، تقریبا تمام رشته ها به زبان نروژی ارائه می شوند از این رو ، دانشجو برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های این کشور ، باید مدرکی دال بر تسلط بر زبان نروژی را ارائه دهد و تحصیل در نروژ بدون مدرک زبان غیرممکن است . مدت زمان اخذ مدرک لیسانس در دانشگاه های کشور نروژ 3 سال می باشد . متقاضیان تحصیل در دانشگاه های نروژ می توانند برای دانشگاه مقصد مدارک خود را ارسال کنند و پس از آنکه با درخواست شخص موافقت شد ، فرد اقدام به گرفتن ویزای تحصیلی از سفارت این کشور کند .

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور نروژ

همانطور که گفته شد در مقطع فوق لیسانس نیز تحصیل در دانشگاه های کشور نروژ برای دانشجویان داخلی و بین المللی رایگان است . رشته های مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور نروژ به هر دو زبان انگلیسی و نروژی تدریس می شوند و فرد برای پذیرش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های این کشور ، باید به همراه مدارک خود ، مدرک آیلتس زبان با نمره حداقل 6.5 و یا مدرک تافل معادل آن را برای دانشگاه ارسال کند . گرفتن مدرک فوق لیسانس در دانشگاه های کشور نروژ از 1 تا 2 سال به طول می انجامد . فردی که مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه های این کشور گرفته باشد ، شانس بالایی برای پذیرش در مقطع دکتری نیز در دانشگاه های همین کشور دارد .

تحصیل در مقطع دکتری در کشور نروژ

همانند دو مقطع پیشین ، تحصیل در مقطع دکتری نیز در این کشور رایگان است . دانشگاه های کشور نروژ برای مقطع دکتری نیز رشته های متنوعی را ارائه می دهند . در مقطع دکتری در دانشگاه های نروژ اغلب رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند اما رشته هایی نیز وجود دارند که به زبان نروژی ارائه می شوند . فرد برای پذیرش در دانشگاه های کشور نروژ برای مقطع دکتری ، باید نظر یک استاد (Supervisor) را به خود جلب کند و همچنین در رزومه تحصیلی خود ، یک یا چند مقاله درخشان داشته باشد . گرفتن مدرک دکتری در کشور نروژ بین 3 الی 5 سال طول می کشد و در صورتیکه دانشجو به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز به همراه استاد خود بپردازد ، می تواند از دانشگاه حقوق نیز دریافت کند که معمولا از 380 تا 450 هزار کرون نروژ متغیر است . تحصیل دکتری در نروژ طرفداران بسیار زیادی دارد .

بورسیه تحصیلی نروژ

با اینکه ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور نروژ تقریبا رایگان می باشد و دانشگاه شهریه ای از دانشجویان داخلی یا بین المللی خود دریافت نمی کند ، اما هزینه زندگی در نروژ تقریبا بسیار بالاست و نروژ یکی از گران ترین کشورهای قاره اروپاست . از این رو دانشگاه های نروژ به بیشتر دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی می دهد تا دانشجو بدون دغدغه و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا